Praktijk voorbeelden

  1. Themapark Slagharen

Attractie- & Vakantiepark Slagharen met 1 miljoen bezoekers per jaar werd in maart 2012 overgenomen door één van de grootste ketens ter wereld, Parques Reunidos. Niels Dijkstra heeft de rol als Interim Commercieel Directeur vervuld om de transitie te begeleiden van een traditioneel familiebedrijf naar een hyper financieel gestuurde organisatie (private equity en later beursgenoteerd).

Tegelijkertijd lag er de opdracht om het imago van het voormalige ponypark te verbeteren en de marges te verhogen om toekomstige investeringen mogelijk te maken. Denk bij investeringen aan de achtbaan Gold Rush, waterpark Aqua Mexicana, themagebied Jules Verne Adventureland of vakantiepark Raccoon Village.

Investeringsprojecten waar Deniels aan heeft gewerkt bij Attractie- & Vakantiepark Slagharen: Deniels recent investment projects.pdf

City Resort Hotels

De voormalige City Resort Hotels waren 5 grote hotelresorts in Zuid-Holland, Brabant en Limburg, en maakten onderdeel uit van de Fitland Groep, welke ook een fitness- en wellnessketen exploiteerde.

Niels Dijkstra werd gevraagd om de rol van Ad Interim Directeur te vervullen en de City Resort Hotels aan te sturen na een periode van managementwisselingen en explosieve groei.

Naast de dagelijkse leiding aan 350 medewerkers van de business unit hotels lag er de opdracht om de prestaties van de groep te verbeteren. De opdracht veranderde later van het bouwen aan de organisatie naar de verkoop ervan. De hotelcollectie is op 1 mei 2019 succesvol overgegaan naar Fletcher Hotels en per 1 juli 2019 zijn de overige onderdelen van de Fitland Groep verkocht aan Basic-Fit.

In deze periode is tevens een nieuw meeting & event center van 1.650 m2 in Leiden gerealiseerd alsmede 23 extra hotelkamers in Oss.

Heineken Experience

De Heineken Experience is een museum over het meest internationale biermerk ter wereld. Deze interactieve brouwerij in Amsterdam is in 10 jaar tijd gegroeid van 350.000 naar 1.200.000 bezoekers.

Niels Dijkstra is gevraagd om de Senior Manager Operations tijdelijk te vervangen en leiding te geven aan de afdelingen Heineken Experience (attracties, museumtours, entree, beveiliging, bars), Heineken Brand Store, Facilitaire Dienst, Safety, Internal Events, Training & Development en de Heineken Stallen.

Naast het dagelijkse management van 250 medewerkers lag er de opdracht de organisatie zo in te richten dat deze klaar is voor verdere groei. De werkwijze, structuur en cultuur moesten derhalve in lijn worden gezet met de gewenste situatie.
Deze situatie werd tussentijds bijgesteld door de COVID-19 pandemie, welke grote impact heeft (gehad) op het toerisme in Amsterdam.

Vattenfall

Voor de overname door het Zweedse energiebedrijf Vattenfall was de naam N.V. Nuon. Vattenfall Benelux verkoopt gas en elektriciteit aan bijna 3 miljoen klanten in Nederland en telt zo'n 4500 werknemers.

Nele Manheim werd gevraagd om bij Nuon in Groningen op de afdeling klantenservice de nieuwe instroom van 80 medewerkers aan te sturen.

Naast de dagelijkse leiding van de afdeling was Deniels ook verantwoordelijk voor de professionalisering van het opleidingstraject van de nieuwe instroom bij Nuon.

Marketing Drenthe

Marketing Drenthe is in opdracht van de Provincie Drenthe verantwoordelijk voor het verbeteren van het imago van Drenthe op het gebied van toerisme, wonen en werken, met de ultieme doelstelling een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling binnen deze sectoren.

Niels Dijkstra heeft bij Marketing Drenthe drie opeenvolgende functies vervuld, namelijk het vervangen van de campagneleider voor de openingscampagne met Plopsa Indoor Coevorden, het waarnemen van projectmanagers rol 'Online' en het opzetten en tijdelijk invullen van een nieuwe senior functie voor het werkgebied 'Toerisme en Internet'.

In deze periode groeide de organisatie van Marketing Drenthe fors vanwege de komst van het OP EFRO programma en de uitbreiding naar de domeinen 'Wonen' en 'Werken'.

NDC Mediagroep

De NDC mediagroep, waaronder het Dagblad van het Noorden, is een uitgever van een breed aanbod aan producten die specifiek gericht zijn op de Noordelijke provincies.

Net als andere traditionele uitgevers is de mediagroep op zoek naar alternatieve verdienmodellen. Niels Dijkstra werd gevraagd om in dit kader een plan te schrijven voor een online vrijetijdsplatform dat voort bouwt op de reeds bestaande producten VanPlan, Abonnee Reizen en Uitservice. Een krachtig crossmediaal platform op het gebied van zoeken en boeken van leisure dag- en verblijfsactiviteiten.

De doelstelling was om tot een succesvol verdienmodel te komen waarbij er ook ruimte is om abonnees verder aan de titels te verbinden middels content en aanbiedingen.